شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

دانشگاه آزاد اسلامي
واحد تهران جنوب
دانشكده تحصيلات تكميلي

سمينار براي دريافت درجه كارشناسي ارشد “M.Sc”
مهندسي مكانيك – تبديل انرژي

عنوان :
روشهاي كاهش نيروي بازدارندگي

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چكيده :
علاوه بر روشهاي طبيعي كنترل لايه مرزي از طريق شرايط مرزي معمول ، متدهاي مختلفي نيز با
بهره گیری از شرايط مصنوعي ، رفتارهاي خاصي را در لايه مرزي ايجاد مي كنند . در طول سالهاي گذشته
ترفندهاي مختلفي از جانب دانشمندان و محققين در اين زمينه ارائه شده می باشد ، در اين تحقيق کوشش
شده می باشد تا ضمن تعريف پديده هاي مرتبط با اين موضوع ( كاهش نيروي بازدارندگي يا درگ ) به
معرفي بخشي از تلاشهاي صورت گرفته در قرن و بخصوص سالهاي اخير در اين زمينه بپردازيم . در ادامه
روشهاي كاهش نيروي درگ با بهره گیری از : توليد حبابهاي ريز با سطح منفذدار و واكنش الكتروشيميايي ،
پديده سوپركاويتاسيون ، حركت وسيله نقليه روي آبي بر روي بالشتكي از حبابها و همينطور بهره گیری از
يك ميله در بالا دست يك جسم مانند يك استوانه به تفصيل ارائه شده می باشد .
در روش كاهش درگ با حبابهاي ريز مي توانيم با سطح منفذ دار با سايز متوسط ݉ߤ1 ، سرعت جريان
7m/s می باشد و مقدار CV در 0.056 بازده كاهش درگ مناسبي را خواهيم داشت ( %26 ) و زمانيكه سطح
منفذ دار ݉ߤ10 را در همان سرعت داشته باشيم ، بازده كاهش درگ فقط حدود %23 می باشد .
براي كنترل جريان اطرف جسم مانند استوانه دوار در جريان هوا ، ميله اي در بالادست سيلندر چرخان
قرار داده مي گردد . قطر سيلندر D=40mm ، قطر ميله d=1- 10 mm و فاصله بين محور سيلندر
4 1.5×104 چرخان و ميله L=50-120mm می باشد و عدد رينولدز در محدوده 6.2×10
 قرار دارد . دو الگوي جريان با جدايي گردابه و بدون جدايي گردابه از ميله اتفاق مي افتد . شرايط بهينه كاهش

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

 مي باشد كه در اين شرايط گردابه ها از ميله جدا نشده و لايه برشي از ميله دوباره بر روي سطح جلويي 

استوانه چرخان قرار مي گيرد . كاهش كل درگ در اينحالت  %63 می باشد .
در ادامه نيز، ايجاد يك جريان چند فازي بوسيله تزريق هوا داخل جريان مايع در مورد يك
مدل كشتي آزمايشي ACS مورد بررسي قرار مي گيرد .

مقدمه :
تحقيق بر روي كاهش نيروي بازدارندگي يكي از مهمترين موضوعات تحقيقاتي در قرن اخير مي باشد .
يكي از موضوعات مهم در اين زمينه كاهش نيروي بازدارندگي و در نتيجه افزايش سرعت و توان خروجي
دستگاه ، كاهش سوخت و هزينه و در نتيجه افزايش كارايي اجسام و وسايل نقليه روي آبي و غوطه ور در
آب می باشد . كنترل لايه مرزي جريان و به تاخير انداختن جدايي يا حذف آن براي رسيدن به كاهش نيروي
بازدارندگي ضروري می باشد .
وسايل نقليه ، يكي از پرمصرفترين دستگاههاي مصرف انرژي در دنيا هستند . ما مي توانيم اتلاف انرژي
را كاهش دهيم درصورتيكه قادر به كاهش درگ در وسايل نقليه گوناگون باشيم . بنابراين چگونگي
افزايش كارآيي وسايل نقليه و در عين حال به حداقل رساندن هزينه توليد ، نگهداري و سر و صداي
حاصل از آن ، مهمترين موضو ع تحقيقات در زمينه كاهش درگ در تمام كشورها هستند .
( Micro-bubble drag reduction ) در تكنولوژي كاهش درگ با حبابهاي ريز ، به كمك روزنه
هاي كوچك روي سطح وسيله نقليه ، هوا به سطح خارجي وسيله نقليه وارد مي گردد تا آنرا بطور كامل با
حبابهاي ريز بپو شاند و اين اقدام سبب كاهش ناهمواريهاي سطح ،كنترل گراديان سرعت لايه مرزي و
كمتر كردن اصطكاك پوستي مي گردد. اما حبابها بايد در اندازه مناسب و در مكان مناسبي تزريق شوند
تا بتوانند كارايي مناسبي را در زمينه كاهش درگ داشته باشند .
يكي از ترفندهاي كاهش نيروي درگ براي اجسام ، كنترل لايه هاي برشي جداشده از جسم ( بطور مثال
يك جسم كروي ) می باشد ، در واقع مي توان با نصب يك ميله كوچك در لايه برشي نزديك جسم، لايه
مرزي جداشده از سيلندر را مجددا پيوست اجباري داد . همانطور كه ميدانيم ضريب درگ يك سيلندر
دوار در يك جريان يكنواخت ، با افزايش اغتشاش در جريان كاهش مي يابد . مكانيزم عملكرد اين روش
كنترلي نيز بر همين مطلب استوار می باشد .
يكي ديگر از روشهاي كنترل لايه مرزي ، ايجاد يك جريان چند فازي بوسيله تزريق هوا داخل جريان
مايع می باشد . مي دانيم كه جريان كاويتاسيون توسعه يافته مصنوعي بطور موثري نيروي درگ را روي
سطح كشتي ها كاهش مي دهد . در هوا تحت يك پروفيل ويژه در كف دستگاه توليد گردد ، يك حفره
هواي نازك دايمي توليد مي گردد . اين حفره بخشي از سطح بدنه كشتي را از تماس با آب جدا مي كند
، و سبب كاهش مقاومت هيدروديناميكي مي گردد .

تعداد صفحه :125

قیمت: شش هزار تومان

 پشتیبانی سایت :       

———-          serderehi@gmail.com


پاسخ دهید