دانشگاه آزاد اسلامي
واحد تهران جنوب
دانشكده تحصيلات تكميلي

سمينار براي دريافت درجه كارشناسي ارشد “M.Sc”
 مهندسي برق – كنترل

عنوان :
كنترل و هدايت موشكهاي خارج از جو

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چكيده :
در اين سمينار، مسئله كنترل و هدايت موشكهاي خارج از جو را بررسي خواهيم كرد . اين فضاپيماها در
مسير بازگشت با اغتشاشاتي نظير اغتشاشات اتمسفري مواجه ميگردند كه در طي مسير آنها منجر به خطاي
فرود ميگردد. لذا طراحي سيستم كنترل كه بتواند بر اين اغتشاشات فائق آيد ضروري به نظر ميرسد . در
اين سمينار سعي بر اين خواهد گردید با بهره گیری از يك سيستم كنترلي اين مسئله حل گردد .

مقدمه :
يكي از مسائل جالب و پيچيده در حوزه هوافضا، مسئله بازگشت به جو می باشد . بسياري از وسائل پرنده پديده
ي بازگشت به جو را تجربه نميكنند . مطالعهي اين پديده تنها در خصوص آن دسته از اجسام پرنده
موضوعيت دارد كه از جو خارج شده و بازگشت به جو آنها به دلائلي اهميت دارد .
به غیر از شهاب سنگها، موشكهاي بالستيك اولين اجسا مي بودند كه بشر مسئله ورود به جو آنها را تجربه
نمود . هرچند تا قبل از سالهاي 1870 در ارتباط با موشكها، فعاليتهاي تجربي و تئوريك مختلفي در اقضي
نقاط دنيا در جريان بود، اما فعاليتهاي عمده از سال 1914ظاهر گرديد و مشكلات فني تحقق يافتن
موشكهاي نيرومند از ميان برداشته گردید. خصوصا از آغاز سال 1925 پيشرفتهاي قابل تمجيدي در مطالعه

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

وتحقيق موشكهاي آزمايشي تحت رهبري فون براون در موسسه پرواز فضايي آلمان به دست آمد .
طراحي سيستم كنترل بازگشت يكي از اصلي ترين حوزه هاي فناوري پروازهاي فضايي را شكل ميدهد.
امروزه RV هاي پيشرفته نيازمند گونهاي از الگوريتمهاي كنترلي بوده كه عملكرد آن را در حضور اغتشاشات،
بهينه نموده و منجر به فرود يا اصابت به هدفي مشخص با ارضاي قيودي در مسير پرواز شوند. در ماموريتهاي
بازگشت از فضا، اين الگوريتمها با نياز به دوري از خروج مجدد از اتمسفر و بازگشت به فضا، پيچيده تر
 ميشود. طراحي سيستم كنترل يك RV مصالحه اي بين ويژگي هاي مختلف طراحي سازه اي پرنده و هدف
ماموريت بوده، لذا طراح سيستم كنترل RV بايد يك مهندس سيستم قادر به فهم پديده هاي مختلف مرتبط
باورود به جو، باشد .

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

هدف
در اين پروژه، مسئله بازگشت به جو فضاپيماهاي بازگشتي را بررسي خواهيم كرد . اين فضاپيماها در
مسير بازگشت با اغتشاشاتي نظير اغتشاشات اتمسفري مواجه ميگردند كه در طي مسير آنها منجر به
خطاي فرود ميگردد. لذا طراحي سيستم كنترل مسير كه بتواند بر اين اغتشاشات فائق آيد ضروري به
نظر ميرسد . در اين پروژه سعي بر اين خواهد گردید كه با بهره گیری از يك سيستم كنترلي اين مسئله حل
گردد .
 فضاپيما
وسيله نقليهاي می باشد كه براي خروج از جو كره زمين طراحي شدهاست. فضاپيماها بر دو نوع سرنشيندار و
 بيسرنشين هستند. فضاپيماها براي منظورهاي گوناگوني طراحي م يشوند مانند ماموريتهاي
مخابراتي، ديدباني ماهوارهاي كره زمين، هواشناسي، ناوبري، اكتشاف سيارات، گردشگري فضايي وجنگ
فضايي . هر شيء هنگام بازگشت به جو زمين يا هر سياره ديگر براي اينكه با موفقيت فرو بنشيند، لازم
می باشد زاويه فرودي با شيب خيلي كم داشته باشد.
در چنين فرودي پايينترين وبالاترين حدود به وسيله مسير پرواز فضاپيما، ميزان كاهش سرعت آن و
گرمايش آيروديناميكي ايجاد شده از برخورد شيء با لايههاي اطراف، تعيين ميشود.
مسير پرواز يك فضاپيما به هنگام بازگشت به زمين، تا اندازهاي به نوع مداري كه شيء براي رسيدن به
زمين طي ميكند، بستگي دارد.
اين مسير، مداري با اهميت می باشد، چرا كه مشخص ميكند فضاپيما در اولين برخوردش با جو زمين، با چه
سرعتي مدار را طي ميكند به. عنوان مثال، سرعت فضاپيماها به هنگام چرخش به دور زمين، 27360 تا
28970 كيلومتر در ساعت می باشد كه معمولا با همين سرعت زياد نيز وارد لايههاي بالايي جو ميشوند.
حتي برخي فضاپيماها با سرعت فراتر از اين نيز مدار زمين را ميپيمايند و به جاي قرارگرفتن در مدار
دايرهاي، مدارهاي سهمي را طي ميكنند. اين امر موجب سرعت بيشتر آنها به هنگام بازگشت به زمين
 مي گردد .

تعداد صفحه :116

قیمت: شش هزار تومان

 

 

***

—-

پشتیبانی سایت :       

———-          serderehi@gmail.com


پاسخ دهید